PROF.DR. MUALLA SELÇUK    
Adı : MUALLA
Soyadı : SELÇUK
E-posta : selcuk@divinity.ankara.edu.tr
Tel : 0(312) 230 3501
Ünvan : PROF.DR.
Birim : İLAHİYAT FAKÜLTESİ
Bölüm : FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
ABS Adresi:https://abs.ankara.edu.tr/mualla-selcuk
Kişisel Akademik Bilgiler

 

Prof. Dr. Dr.theol.h.c. Mualla SELÇUK

 

 

İlahiyat Fakültesi Din Eğitimi Ana Bilim Dalı Profesörü
 Ankara Üniversitesi
06500 Beşevler
Ankara/Türkiye

E-mail: selcuk@divinity.ankara.edu.tr
Telefon No: +90 312-2126800/299 ; + 90 312-230 35 01 

Prof. Dr. Mualla Selçuk 1956 yılında Mardin’de dünyaya gelmiştir. 1980 yılında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun olmuş, TED Ankara Koleji’ndeki öğretmenliğinin ardından 1983 yılında mezun oduğu fakültede araştırma görevlisi olarak göreve başlamıştır. 1989 yılında “Okul Öncesi Çağı ve Okul Çağı Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler” isimli doktora tezi ile doktorasını tamamlamıştır. Din Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda 1992 yılında doçent, 1999 yılında profesörlük unvanını almıştır. Halen Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Eğitimi AnaBilim Dalı’nda profesör olarak görev yapmaktadır

 

Yurt İçi ve Yurt Dışİdari ve Akademik Görevler, Ödüller

(Temmuz 1998 - Mart 2003) Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü

(Nisan 2001 - Nisan 2008) Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu Üyesi

(Eylül 2002 -  Kasım 2008) Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dekanlığı

(Kasım 2008 - halen devam etmekte), Ankara Üniversitesi Afrika Çalışmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi Yönetim Kurulu Üyeliği

(Ekim 2009 - Ekim 2013), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi Bölüm Başkanı

( Ekim 2012-Halen devam etmekte) Ankara Üniversitesi Etik Kurulu Üyeliği)

(Mart 2013 – Şubat 2018 ), Ankara Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi Müdürlüğü

( Ağustos 2021-Halen devam etmekte) Ankara Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Senato Temsilcisi)

(Temmuz   2004 – halen devam etmekte),    ISREV (International Seminar on Religious   Education and Values) Asil Üyeliği, 2008 yılı Dönem Başkanı ve Kongre ev sahipliği;     

(2016-2018) Mütevelli Heyeti ve İcra komitesi Üyeliği; 2018 den itibaren Program Komitesi Baskani Yardımcısı 

 

WCRP (World Conference on Religion and Peace - Education Standing Commission) Danışma Kurulu Üyeliği

British Journal of Religious Education Uluslararası Danışma Kurulu Üyeliği

The Journal of Religious Education Association Editörler Kurulu Üyeliği

Academic Journal of Religious Education Danışma Kurulu Üyeliği

Forum Islamic-Theological Studies Danisma Kurulu Uyeligi

Global İlişkiler Forumu Üyeliği (GRF) İstanbul

Religious Education Association(REA) Yönetim Kurulu Üyeliği ve (2013- 2014) Tam Üyelik

Religious Education Association (REA) Başkanlığı (2016 Başkan Yardımcılığı 2017’de  Program Başkanlığı, 2018’de Seçilmiş Başkan ve 2019’da Eski Başkan olarak)

2014- Yılın Başarılı Kadın Ödülü ( Memur-Der)

Almanya Federal Cumhuriyeti Liyakat Nişanı ( 09.10.2020)

Isviçre-University of Lucerne8 Luzern) Onursal Doktora Ödülü( 4.11.2021)

 

 

 Uluslararası Konferanslar Düzenleme Kurulu Başkanlığı ve Bu Toplantılarda Yapılan Ev Sahiplikleri

Uluslararası Din Öğretimi Sempozyumu Düzenleme Komitesi Başkanlığı, 20–21 Kasım 1997, Ankara Üniversitesi, Ankara ,Türkiye.

 

Uluslararası Din Öğretimine Yeni Yaklaşımlar Sempozyumu. Düzenleme Komitesi Başkanlığı, 

20-30 Mart 2001, M.E.B.İstanbul ,Türkiye.

 

ISREV XVI (International Seminar on Religious Education and Values) Religious Education and the Theology of Religions: The Relationship between the Self-understanding of Religion and Religious Education Today, ev sahipliği ve Program yürütücülüğü , 27 Temmuz -1 Ağustos 2008, Ankara Üniversitesi, Ankara,Türkiye.

 

İnsan Onuru İslam ve Hristiyanlıktaki Temelleri. Sempozyumu Düzenleme Kurulu Başkanı ve  ev sahipliği , 3 - 4 Ekim 2005, Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.

 

Otorite ve Birey İslamiyet ve Hristiyanlıktaki Temel Kavramlar Sempozyumu ev sahipliği, 16-17 Mayıs 2007, Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.

 

İslam ve Hiristiyanlıkta Vahiy Anlayışı Sempozyumu ev sahipliği, 23 - 24 Ekim 2009, Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.


Learning in Encounter: Crossroads, Connections, Collaborations  Kongresi, Seçilmiş Başkan ve  REA 2017 Program Başkanlığı, 3 - 5 Kasım, St.Louis, Missouri, USA


Social Justice in Multicultural Settings ( SJMS 2022) 7-9 Temmuz 2022, The Arab Academic College for Education in Israil, Haifa( Düzenleme kurulu üyesi)

 

 

 

Uluslararası Konferanslarda Sunulan Bildiriler

1.  “New Moments in Islamic Education, Islamic Education in West Europe” April 15 - 16, il 1996,  Academie voor Theologie en Levensbeschouwing ,The Netherlands.

2“Nasıl Bir Din Öğretimi?”Uluslararası Din Eğitimi Sempozyumu, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ve TÖMER işbirliği ile , 20–21 Kasım 1997, Ankara Üniversitesi, Ankara, Türkiye.

3. “2000’li Yıllara Girerken İrşad Anlayışımız Üzerine Bazı Düşünceler”İkinci Uluslararası Din Şurası23–27 Kasım 1998, Ankara,Türkiye.

4. “Peace Education in Interreligious Projects”, World Conference On Religion and Peace (W.C.R.P), November 25-29, 1999, Amman, Jordan.

5.  “Caring For Future Generations: Euro-Mediterranean Conference An Inter-Religious Agenda”, UNESCO and Malta University,January 27- 29, 2000, La Valetta, Malta.

6.  “International Consultive Conference On School Education In Relation With Freedom Of Religion And Belief, Tolerance and Non Discrimination” November 23–25, 2001, Madrid, Spain.

7. “Education for Intercultural and Interfaith Dialogue”, November 28 – 29, 2002, Strasburg, France.

8“Learning Community: The German Education System and Dialogue with Muslims”, Conference of Ministers of Education and Culture, March 13–14, 2002, Weimar, Germany.

 9. “Der Islam im Westen Der Westen im Islam”, Osnabrück UniversityOctober 28– November 1, 2002, Osnabrück, Germany.

10Zwei Kulturen-Ein Weg in Europa”, October 26-27, 2002, Münster, Germany.

11. “Adolesence and RE”ISREV XIII, July 28 – August 2, 2002, Kristiansand, Norvay.

12. “Islam and Democracy” NATO Parliamentary Assembly, 10th Mediterranean SeaOctober 17-19, 2004, Nouakchott, Moritania.

13. “Religion and Violence: The Role of Religious Education and Values”, ISREV XIVJuly25-30, 2004, Villanova University, Pennsylvania, USA .

14. “Ta’aruf: Qur’anic Concept and its Implication for Religious Education”, Different Faces of the Islamic Ummah in a Globalized World, December 7, 2005, Pakistan.

15. “İnternational Islamic Conference True Islam and Its Role in Modern Society”June 6, 2005, Amman,Jordan.

16. “Re-Thinking Re in School in the Light of Contributions by John M. Hull to Turkish Experience”Religious Education as EncounterOctober 21, 2005, Amsterdam, The Netherlands.

17. “el- Ahlak fi’t Terbiye’d Diniyye”, Doha Forth Conference For Religious DialogueApril25-27, 2006, Katar University, Doha,Katar.

18. “The Theological Foundations of Religious Power in Islam and Christianity”, Eugen Biser Foundation, Ankara University and Ludwig Maximillians University,May 19-20, 2006, Münih,Germany.

19. “Developing an Interfaith Dimension in RE: Theological Foundations and Educational Framework with Special Reference to Turkish Experience”Religious Education in a World of Religious Diversity (ISREV XV), July 30 –August 4, 2006, Driebergen, The,Netherlands.

20. “The Contribution of RE to Democratic Culture (Challenges and Opportunities)Religion, Spirituality and CharacterFebruary 9-11 2007, Cambridge, England.

21. “Under What Conditions can Islamic Pedagogy Promote an Understanding of Individualized Religion?”, Religious Education and the Theology of Religions: The Relationship between the Self-understanding of Religion and Religious Education TodayJuly 27 – August 1, 2008, Ankara University, Ankara, Turkey.

22. “Understanding of Islam and the Challenges of Modern Age”Islam Frauen und Europa Seminar für ReligionswissenchaftLeibniz UniversityNovember 14-16 2008, Hannover, Germany.

23. “Building Bridges and Right Relations: A Study in Promoting an Understanding of Individualized Religion”,  International Network on Promoting Female Leadership in Intercultural and Interreligious Dialogue, Federal Ministry for European and International Affairs, June 24-26  2010, Wien, Austria.

24. “A Definition of Jihad and It’s Relationship to RE in a Word of Religious Diversity”, Religious Education and Freedom of Religion and Belief, International Seminar on Religious Education and Values (ISREV. XVII), July 25-30, 2010, Saint Paul University, Ottowa,Canada.

25. “Faith and Reason in Christianity and Islam, Interreligious Symposium”, Eugen Biser Foundation and  Ankara University, October 22-23 2010, Munich, Germany.

 

26. “What are possible futures for the field of Religious Education? Where are we and where might we be going? In the Flow: Learning religion and religiously learning amidst global cultural flows”,Religious Education Association (REA annual meeting), November 7-9 2010 Denver, Colorado, USA.

27. “An Islamic Worldview: Religion in a Modern, Secular, Democratic State’’ (together with Dr. John Valk)Respecting History and Remembrance in Religious Education Research,International Seminar on Religious Education and Values (ISREV XVIII), July 29 - August 3 2012, Christian Institute, Turku, Finland.

28. “An Islamic Worldview, Project Update” (together with Dr. John Valk), Multiple Intersections: Religious Education and Gender, Class, ‘Race’, Ethnicity and Disability.(ISREV XIX), July 27 – August 1 2014, York St John University, York, England.

29. “Journeying into a Peaceful Islam (A Worldview Framework Approach) Work in Progress” (together with Dr. John Valk), Religion and Education in the (Un)Making of Violence’ REA Annual Meeting 2014, November 7-9 2014 ,Chicago-Oak Brook,Illinois, USA.

30. Third Summit of Christian and Muslim Religious LeadersDecember 2-4 2014, Rome, Italy.

31. “An Insight from the Qur’an on Diversity”, Simposion Internacional Universidad NacionalApril 28 2015, Costa Rica.

32. “Islamic Religion Education; the Experience of Ankara University”, İlahiyat Fakültesi Türk-Alman Bilim Yılı, May 7-10 2015, Osnabrück University, Germany.

33. “Journeying into a Peaceful Islam: A Worldview Framework Approach” (together with Dr. John Valk),October 16-18 2015, Tetova, Macedonia.

34. “Knowing Self and Others” ERASMUS Project, February 3-5 2016, Pedagogische Hochschule, Karlsruhe, Deutschland.

35. “The Religious Educator as a Guide in Fostering Identity, Celebrating Diversity and Building Community” Research Project (2016-2019), November 1-3, 2016, Pittsburgh, USA.

36. “Biographical Perspectives, God Works We Work” REA Annual Meeting Generating Hope, November 4-5, 2016, Pittsburgh, USA.

37. “Role of the Imam as a Religious Educator in the Mosque: Leadership in dialogiccoexistence”, International Expert Meeting Entitled Imamate in the West, November 28-29, 2016,  Vrije University ,Amsterdam, the Netherlands.

 

38. “Encounter in Different Work Places: A Research on Top 250 Turkish Industrial Enterprise Managers’ Perceptions on Value Based Management”, (together with Özlem Atay and Nazmi Karyağdı) REA Annual Meeting November 2017, St. Louıs, Missouri, USA.

39. “Encountering the Differences in Religious Education: A Scale Development Study (1stStage)”, (together with Hasan Fehmi Özdemir and Ahmet Yemenci ile birlikte), REA Annual Meeting, November 3-4, 2017, St. Louıs, Missouri , USA.

 

40. “My Aunt Hopechest” A Muslim Perspective for Intercultural Education”, Presidental Address, REA Annual Meeting, November 3-4, 2017, St. Louıs, Missouri, USA.

  41. Religious Education Pedagogy and Curriculum in Plural Context: A Muslim Perspective Comparative Perspectives and Contextual Challenges in Religious and Values Education” (Key note speaker) ISREV 29th July to 3rd August 2018, Friedrich Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, Germany.

42.Teaching Beyond Normativity: What Opportunities Does Religious Education Have to Create Brave Spaces and Overcome Cultural Biases?, REA Annual Meeting, 2-4 November 2018, Washington, USA.

43. “Learning in Encounter: A Muslim Perspective on Interreligious Education” (Key note speaker), 3rd. International Conference of Pedegogy: Education in Uncertain Times 11-12 October 2019, Braga, Portugal.

44. “Muslim Prayer” Coexistence in Divided Societies: Pedagogies of the Sacred, of Difference, and of Hope, REA Annual Meeting 1-3 November 2019, Toronto, Canada.

45. “Worldview Literacy in Education”(together with John Valk) Coexistence in Divided Societies: Pedagogies of the Sacred, of Difference, and of Hope, REA Annual Meeting 1-3 November 2019, Toronto, Canada.

46."Advancing RE through online Learning: Aspecial Experience from Turkey". Presented at , ISREV-XXII ( on-line) together with H. Ilgaz. The theme:Transition processes in the public sphere as context for religious and values educationMonday July 26th – Friday July 30th- 2021Gothenburg, Sweden- University of Gothenburg 

47".Worldview Literacy in the Academy and Beyond: Advancing Mutual Understanding in Diverse Societies "together with J. Valk&S.Miedema presented at ISREV-XXII ( on-line)  The theme:Transition processes in the public sphere as context for religious and values educationMonday July 26th – Friday July 30th 2021Gothenburg, Sweden- University of Gothenburg

48. “Exploring text and context relationship: Teaching as a bridge to students’ understanding of Qur’anic concepts”( on line)  presented at NICMCR Conference, Netherland and Indonesia cooperation, 23-24 February, 2022

49." Social Justice in Multicultural Settings: Worldview Approach for Teachers( International Seminar together with John Valk), Unesco Chair on Human Rights,Bar-Ilan University, Israel, 13 June, 2022 

 

 

 

Uluslararası Öğretim Etkinlikleri 

1.  12-17 Ocak 2011 tarihleri arasında ERASMUS kapsamında Hollanda VU Üniversitesi ile işbirliği çerçevesinde Dinlerarası Eğitim ve İslam Pedagojisi hakkında Amsterdam’da dersler vermiştir.

2. 04-08 Temmuz 2010; 02-08 Temmuz 2012 ve 03-08 Ağustos 2014 tarihlerinde Viyana Uluslararası İslam ve Hristiyanlık Yaz Okulu’nda (VICISU) İslam’da Maneviyat ve Birlikte Yaşama konularında  dersler vermiştir. 

3. 2017 Bahar Yarıyılı’nda Amerika Birleşik Devletleri St. Louis, Missouri Eyaleti’nde  Eden Theological Seminary’ de, araştırmacı olarak bulunmuş ve dersler vermiştir.

4. 21-28.06.2019 tarihleri arasında ERASMUS + kapsamında Darmstadt Evangelische Hochschule,'da Worldview Literacy in Education: Advancing Mutual Understanding in Diverse Socities" adlı projede Worldview education and İslam adlı dersi vermiştir.

5. 04-15.11.2019 tarihlerinde New Brunswick Üniversitesi,  Kanada'da İslamic Worlview konulu dersi vermiştir.

6.15.12..2020 tarihinde Bonn Üniversitesi Doktora öğrencilerine Inter-religious Education: A Muslim Perspective konulu bir misafir öğretim üyesi dersi vermiştir.

7. 4.11. 2021 tarihinde İsviçre  University of Lucerne( Luzern) Üniversitesi tarafından tevdi edilen onursal doktora sonrası öğretim üyelerine "Teaching and Learning for Inter-religious Encounters: An Islamic Perspective" başlıklı lecture vermiştir

8. Social Justice in Multicultural Settings( SJMS 2022) . The Arab Academic College for Education in Israel June 7-9, 2022 kapsamında A "Worldview Approach for Teachers" konulu workshop John Valk işbirliği ile gerçekleştirilmiştir. 

 

  

 

Türkçe Yazılmış Ulusal Kitaplar  ve Editörlükler

 

1. Din Öğretimi,  (Prof. Dr. Beyza Bilgin ile birlikte) , Gün Yayınları, Ankara, 1990.

2.  Çocuğun Eğitiminde Dini MotiflerTDV Yayınları, Ankara, 1991.

4.  Din Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler,  (Erdoğan Fırat ve Haluk Yüksel ile birlikte), Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1048, Eskişehir, 1999.

5.  Kur’an ve Birey, (Halis Albayrak ve  Nahide Bozkurt ile birlikte), Turhan Kitabevi,  Ankara, 2010.

6. Prof.Dr. Beyza Bilgin’e Armağan: Beyza Bilgin’de Din Eğitimi, Din Eğitimin’de Beyza Bilgin,( Editörlük, Cemal Tosun ve Recai Doğan’la Birlikte), Grafiker yay.Ankara, 2019

7. Yeni Ekonomide ve Ağdaş Toplumda Değer Temelli Yönetim.ISO 500 Büyük İşletmede Yapılan Saha Araştırması Bulguları Eşliğinde ( Nazmi Karyağdı ve Özlem Atay ile Birlikte) KalDer Yayınları: 38, Ankara: 2021

8. Kurum Kültürünü Geliştirmede Değer Temelli Yönetim Anlayışı ( Türkiye'de 500 Büyük İşletme Üzerine Bir Araştırma), ( Özlem Atay, Nazmi Karyağdı ile birlikte) Pegem Akademi, Ankara:2021

9.Kavramsal Netlik : Bir Dinden Öğrenme Modeli, Pegem  Akademi, Ankara:2022

 

 

 

Uluslar Arası Kitaplarda Editörlük ve Kitap Yazarlığı

 

1.Teaching Religion,Teaching Truth, Theoretical and Empirical Perspectives. (together with Jeff Astley, Leslie J. Frances ve Mandy Robbins) Peter Lang, Bern, 2012.

2. Islam,Frauen und EuropeIslamicher Feminismus und Gender Jihad-neue Wege für Musliminnen in Europa? ( editorial work with Ina Wunn), Kohlhammer, Stuttgart, 2013.

3.An İslamic Worldview from Turkey Religion in A Modern, Secular and Democratic State,  (together with John Valk and Halis Albayrak), Palgrave Macmillan, 2017.

4.Müslümanlık ve Hristiyanlık’a İnsan (Der Mensch in Christentum und Islam), (together with Martin Thurner) Ankarara Üniversitesi Yayınevi, 2019 (Kitap aynı zamanda  Kohlhammer yayınevi tarafından da yayınlanmıştır.)

5.Teaching Islam Within a Diverse Society, Pegem Akademi, 2020 

 

 

Uluslar Arası Proje Yayınlarında Yürütücülük ve Editörlükler 

 

1.  Menschenwürde: Grundlagen im İslam und im Christentum,İnsan Onuru, İslam ve Hıristiyanlık’taki Temelleri (Almanca ve Türkçe olarak iki dilli yayınlanmıştır, Richard Heinzmann and Felix Körner birlikte), Kohlhammer, Munchen, 2007.

2.  Das Verhaltnis von Religion und Staat, Grundlagen in Christentum und Islam - Din ve Devlet İlişkileri, İslam ve Hıristiyanlık’ta Temeller (Almanca ve Türkçe olarak iki dilli yayınlanmıştır, editör,Richard Heinzmann ile birlikte ), Kohlhammer,  Stuttgart, 2009.

3.  Monotheismus in Christentum and Islam - İslam ve Hıristiyanlık’ta Monoteizm (Almanca ve Türkçe olarak iki dilli yayınlanmıştır, Richard Heinzmann ile birlikte  ),Kohlhammer,  Stuttgart, 2011.

4.  Offenbarung in Christentum und Islam- İslam  ve Hıristiyanlık’ta Vahiy (Almanca ve Türkçe olarak iki dilli yayınlanmıştır,  Richard Heinzmann  ile birlikte ),  Kohlhammer,  Stuttgart, 2011.

5. Grundbegriffe aus Christentum und Islam, Lexikon des Dialogs, (Dictionary of Encounter) (editors: Richard Heinzmann and Peter Antes, Martin Thurner, Halis Albayrak), Herder, Freiburg, 2013. Proje eş zamanlı olarak Türkçe’de İslamiyet- Hıristiyanlık Kavramları adıyla, Ankara Üniveritesi’nce yayınlanmıştır.

6. Autoritat und Individuum Grundlagen in Christentum und Islam- Otorite ve Birey İslam ve Hıristiyanlık’ta Temel Kavramlar (Almanca ve Türkçe olarak iki dilli yayınlanmıştır, Richard Heinzmann ile birlikte), Kohlhammer,  Stuttgart, 2014.

7. Glaube und Vernunft in Chirstentum und Islam- İslam ve Hıristiyanlık’ta Akıl ve İman, Almanca ve Türkçe olarak iki dilli yayınlanmıştır, Richard Heinzmann,ile birlikte) Kohlhammer, Stuttgart, 2017.

 

 

Uluslar Arası Kitaplarda Kitap Bölümleri 

1. “The Use of Metaphorical Language in Islamic Education”, Faith and Fiction Interdisciplinary Studies on the Interplay between Metaphor and Religion, Biebuyck, Dirven, Ries (editor.), Peter Lang, Frankfurt, Almanya 1998, p. 99–114.

2. “Some General Consideration on Interreligious Education in Turkey in the Context of Peace Education”, Der Islam im Westen der Westen im Islam, Göttingen, Germany 2004, p.143–149.

3.“A Qur’anic Approach to the Concept of “Living Together”: Ta’aruf”, International Handbooks of Religion and Education, Ist International Handbook of the Religious, Moral and Spiritual Dimensions in Education, Souza, Durka Engebretson, Jackson (editors). Springer, 2006, p. 1141–1148.

4Religious Education in Turkey”, together with Recai Doğan, Religious Education in Europe, Situation and current trends in schools, Kuyk, Jensen, Lankshear (editor), ICCS, Oslo, Norway 2007, p. 207–217.

Überlegungen zum Islamischen Religionsunterricht in Deutschland“, Peter Graf/Wolfgang G.Gibowski (editor), Islamische Religionspadagogik, Var Unipress, Gottingen 2007, p. 95-105.

6.“Theologische Grundlegung der Führungsgewalt”Dialog Aus Christlichen Ursprung, Munchen, Deutschland, 2008, p. 288–292.

7. “Developing an Interfaith Dimension in RE:Theological Foundations and Educational Framework with Special Reference to Turkish Experience”  Religious Education in a World of Religious Diversity, Wilna A.J.Meijer, Siebren Miedema, Alma Lanser-van der Velde (editor) Waxmann,Münster, 2009, p.131-148.

8. “Re-thinking Religious Education in Tukish Schools in the Light of the Contribution by John M.Hull to the Turkish Experience”  Sibren Miedema (editor.), Religious Education as Encounter, A tribute to John M.Hull, Waxmann, Münster, 2009. p. 53-65.

9. “Under What Conditions can Islamic Pedagogy Promote an Understanding of Individualized Religion?” Teaching Religion,Teaching TruthTheoretical and Empirical Perspectives. (editors Jeff Astley, Leslie J. Frances, Mandy Robbins and Mualla Selçuk), Peter Lang, Bern, 2012. p. 93-105

10.“How Does the Qur’an See “The People of the Book?” An Example of the Communicative  Model of Islamic Education’’, Reaching for the Sky, Religious Education from Christian and Islamic Perspectives, Stella El Bouayadi-van de Watering and Sibren Miedema (editor) Rodopi, Amsterdam-New York, 2012 ,p.11-35.

 

11 “The Contribution of Religious Education to Democratic Culture:Challenges and Opportunities”,Commitment,Character,and Citizenship. Religious Education in Liberal Democracy, Hanan A. Alexander and Ayman K.Agbaria (editor), Routledge, New   York, 2012, p. 215-226.

12 “Die Definition von ‘Jihad’ und die Bedeutung für die religiöse Erziehung in einer Welt des religiösen Pluralismus”, Islam, Frauen und EuropeIslamicher Feminismus und Gender Jihad-neue Wege für Musliminnen in Europa? Ina Wunn, Mualla Selçuk (editors), Kohlhammer, Stuttgart, 2013, p.45-58.

13. “Journey into a Peaceful Islam: A Worldview Framevork Approach“ together with John Valk, Religion and Violence Müslim and Christian Theological and Pedagogical ReflectionsEdnan Aslan ve Marcia Hermansen (editors.), Springer VS, 2017, p. 243-263.

14.“Kommunikativer Religionsunterricht am Beispiel der Frage: Was sagt Our’an über die Ahl al-Kitab?“, Religiöse Bildung und interkulturelles Lernen, Ein Erasmus Plus Projekt mit Parten aus Deutschland, Liechtenstein und der Turkei, Andre Ritter, Jörg Imran Schröter und Cemal Tosun (editors.), Waxmann, 2017, p. 59-74

15.“ Communicating Qur’anic Texts“, Together with Ina Ter Avest, Interfaith Education for All: Theoretical Perspectives and Best Practices for Transformative Action, Duncan Wielzen and Ina Ter Avest ( editors ) Sense Publishers, The Netherlands, 2017, p.83-93

 16. Learning in Encounter: A Muslim Perspective on Interreligious Education in,Educação em Tempos Incertos , Colecção Pedagogia, 3, Editors: José Manuel Martins Lopes, SJ Ana Paula Pinto

Maria José Ferreira Lopes ,Artur Ilharco Galvão Paulo C. Dias,.Publicações da Faculdade de Filosofia , Porttugal: Braga, 2020, pp 89 - 102

17. Cultural Normativity to a Conceptual Clarity in Teaching ‘Women in Islam’ in Turkey. Ch-22 c0-author: Nahide Bozkurt.chapter doi.http://dx.doi.org/10.5040/9781350157187.ch-22, PP. 275-286, in Wills, R., Souza, M.d., Mata-McMahon, J., Bakar, M.A., & Roux, C. (Eds.). (2021). The Bloomsbury Handbook of Culture and Identity from Early Childhood to Early Adulthood: Perceptions and Implications. London,: Bloomsbury Academic.  2021

18. Threshold Concepts in Teaching Islam: An Exploration of Pedagogical Content Knowledge for Jihad and War ,pp. 261 -288 ISBN: 978-1-5326-9803-3, in Eleazar S. Fernandez, Teaching in a World of Violent Extremisim. Wipf and Stock Publishers, 2021

19.Religious Education,Pedagogy and Curriculum in Plural Context: A Muslim Perspective in Turkey. 

in pp.235-251 ISBN: 978-ı-78997-876-6 in L. Francis, David W.Lankshear and Stephan G.Parker(eds)

New Directions in Religious and Values Education.International Perspectives

Peter Lang,2021   

 

Türkçe Dergilerde Yayımlanan Makaleler ve Kitap Bölümleri

1. “Din Öğretiminin Kuramsal Temelleri: Zihin Gelişimi Açısından Bir Deneme”. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı: 4, 1997, ss. 145–159.

2.  “Din Eğitimi Özgürleştiren Bir Süreç Olabilir mi?”, İslamiyat, Sayı:  1, 1998, ss. 73–87.

3. “Teorik ve Pratik Açmazlarıyla Kültürel Miras Öğretimini Sorgulayan Bir Deneme”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 36, No: 2, 1999, ss. 255–264.

4. “Barış ve istikrar için din eğitimi”, Türkiye’de Terörizm: Dünü, bugünü, gelişimi ve alınması gereken tedbirler, Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2000, ss. 9-20.

5. “Keşif Halinde Olmak ve Konuları Soru Yapmak”, Beyza Bilgin’e Armağan: Beyza Bilgin’de Din Eğitimi ve Din Eğitiminde Beyza Bilgin, Grafiker yay, Ankara. 2019,ss.87-109

6. “Öğretmen Adaylarının Farklılıklarla Karşılaşma Deneyimleri”, ( Ahmet Yemenici, Hasan Fehmi Özdemir’le birlikte) Dini Araştırmalar, 2020 ,23( 57), 9-36


7.Three Priorities for the Future of Islamic Religious Education: Following Beyza Bilgin’s Line of Thoughts in Teachers Professional Learning. Dini Araştırmalar. 23(58): 9-26. Din Eğitimi: Beyza Bilgin Özel Sayısı DOI: 10.15745/da.794729 

 

 

 

 

 

Uluslar Arası  Dergilerde Yayımlanan Makaleler

1.“Who am I Between “US” and “THEM ?”, Religious Education, Routledge Taylor and Francis Group, 103:5, 2008, p.  511-517.

2. “Knowing Self and Others: A Worldview Model for Religious Education in Turkey” (together with Dr. John Valk). Religious Education: The official Journal of the Religious Education Association, 107:5, 2012, p. 443-454.

3.“Academic Expertise, Public Knowledge, and the Identity of Islamic Religious Education’’ Religious Education :The Official Journal of the Religious Education Association, 108: 3, 2013, p. 255-258.

4. “ Opening the Eye of the Heart: Parents and Teachers as Storytellers”, Religious Education: The Official Journal of the Religious Education Association, 110:3, 2015, p. 255-261.

5.“Professor John Hull theologian educationist mentor and friend”, British Journal of Religius Education, 38:1, 2015, p. 1-12.

6. “An Islamic Worldview: Ethics in a Modern, Democratic and Secualar State’’, (together with Dr. John Valk)Turkish Journal of Bioethics2016, 3:1, p. 15-25.

7.“God Will Tell You the Truth Regarding Your Differences”, Religious Education :The Official Journal of the Religious Education Association, 112:4, 2017, p. 312-316.

8.“Learning in Encounter: Crossroads. Connections, Collaborations" Religious Education :The Official Journal of the Religious Education Association, 114,2018, p.1-11 

 9."Worldview Literacy in the Academy and Beyond: Advancing Mutual Understanding in Diverse Societies( John Valk, Mualla Selçuk& Siebren Miedema), The Official Journal of the Religious Education Association,2020 DOI: 10.1080/00344087.2020.1768472

 10."The Online  Learning Experience of Theology Students in Turkey during the Covıd -19 Pandemic: A New Disposition for RE?( Mualla Selçuk, Hasan Gözen, Vahdeddin Şimşek &Yasemin İpek), Religious Education, DOI:10.1080/000344087.2021.1879987