ÖZGEÇMİŞ VE ESERLER LİSTESİ
ÖZGEÇMİŞ
Adı Soyadı: Muhammet Mustafa
ÇAKMAKLIOĞLU
Doğum Tarihi: 1970
Öğrenim Durumu:
Derece
|
Bölüm/Program
|
Üniversite
|
Yıl
|
Lisans
|
İlahiyat
Fakültesi
|
Erciyes
Üniversitesi
|
1995
|
Y.
Lisans
|
Sosyal
B. Enstitüsü (TİB)
|
Erciyes
Üniversitesi
|
1998
|
Doktora/S.Yeterlik/
Tıpta Uzmanlık
|
Sosyal
B. Enstitüsü (TİB)
|
Ankara
Üniversitesi
|
2005
|
Doç.
|
İlahiyat
|
Erciyes
Üniversitesi
|
2011
|
Yüksek Lisans Tez
Başlığı ve Tez Danışmanı:
“Hüsâmeddîn
Bitlisî’nin “Kitâb’un-Nusûs” İsimli Eserinin Tahkîk ve Tahlîli”
Danışman:
Prof. Dr. Mustafa KARA (Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi)
Doktora Tez Başlığı
ve Danışmanı:
“İbnü’l-Arabî’de
Dil-Hakîkat İlişkisi, Marifetin İfadesi Sorunu”
Danışman:
Prof. Dr. Ethem CEBECİOĞLU (Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi)
GÖREVLER
Görev Unvanı
|
Görev Yeri
|
Yıl
|
Ar.Gör.
|
İlahiyat Fakültesi (Erciyes Üniversitesi)
|
1996-1999
|
Ar.Gör.
|
Sosyal Bilimler Enstitüsü (Ankara
Üniversitesi)
|
1999-2005
|
Dr.Ar.Gör.
|
İlahiyat Fakültesi (Erciyes Üniversitesi)
|
2005-2008
|
Yrd.Doç.
|
İlahiyat Fakültesi (Erciyes Üniversitesi)
|
2008-2011
|
Doç.
Dr.
|
İlahiyat
Fakültesi (Erciyes Üniversitesi)
|
2011-2014
|
Doç.
Dr.
|
İlahiyat
Fakültesi (Ankara Üniversitesi)
|
2014-
|
Doç.
Dr.
|
İlahiyat
Fakültesi (Manas Üniversitesi/Bişkek)
|
2015-
|
İDARİ GÖREVLER
- Tasavvuf Tarihi Anabilim Dalı Başkanı
(2008-2011; 2012-2014)
- Erciyes Üniversitesi Davud el-Kayseri
Araştırma Merkezi Müdürü (2012-2014)
YURT DIŞI GÖREV VE ARAŞTIRMA TECRÜBESİ
- Alanıyla ilgili araştırma, Ezher ve
Kahire Üniversitesi, Kahire/Mısır (Temmuz-Eylül 2000)
- Wisiting Scholar (Misafir Öğretim
Üyesi), University of North Carolina NC/USA, Carolina Center of Middle
East Studies. (Şubat 2011-Ocak 2012)
- Öğretim Üyesi, Kırgız-Türk Manas
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Bişkek/Kırgızistan. (Eylül 2015-
ESERLER LİSTESİ
A.
Uluslararası
bilimsel toplantılarda sunulan ve bildiri kitabında (Proceedings) basılan bildiriler :
1.
“İşlevselliği Açısından Tasavvufi
Ahlak Nazariyesi”, Ahlak ve Değerler Sempozyumu, Bişkek 2017.
2.
“İsmail Rusûhî Ankaravî’nin el-Hikemü’l-Münderice fi
Şerhi’l-Münferice adlı Şerhi ve Tasavvufî Muhtevası”, Uluslararası
Hacı Bayram-ı Veli Sempozyumu II, Ankara 2017.
3. Hacı Bayram-ı Veli’nin Müridi Yusuf Hakiki Baba’ya Göre Muhabbet”, Uluslararası
Hacı Bayram-ı Veli Sempozyumu, Ankara 2016.
4. “Dâvud el-Kayserî’ye Göre Sufi Epistemolojisinin
Temel Bir Kavramı Olarak Keşf ve Türleri” (Uluslararası Davud el-Kayseri
Sempozyumu), 9-10 Mayıs 2015 İZNİK/BURSA
5.
“Üftâde’nin Şathiyâne İfadelere
Yaklaşımı: Yoğun Tasavvufî Tecrübeleri İfade etme Problemine Katkıları”
(Uluslararası Üftâde Sempozyumu), 18-20 Nisan 2014 Bursa.
6.
“Hâce Muhammed Lütfî’nin Şiirlerinde
Cemâl Müşahedesi” (Uluslararası Hâce Muhammed Lütfî (Alvarlı Efe) Sempozyumu),
25-26 Nisan 2013 Erzurum.
7. “Abdullah
Bosnevî’nin Fusûs Şerhinde Velayet Düşüncesi” (I. Uluslararası Abdullah Bosnevî
Sempozyumu) 23-27 Mayıs 2013, Saraybosna/Bosna Hersek.
8. “Şems-Mevlânâ Buluşmasının
Tasavvufî Tecrübe Açısından Değeri”, (Uluslararası Şems-i Tebrîzî Sempozyumu,
11-16 Aralık 2009, İstanbul-Konya.)
9.
“İbn Arabi’ye Göre Gerçek Mutluluğa
Erişmenin Yolu: Kimyâu’s-Saâde”, (Uluslararası Modern Çağ ve İbn Arabi Sempozyumu) ,
23-28 Mayıs 2008, İstanbul-Şam.
10. “Mevlânâ’ya Göre
Dindarlıkta Sûretten Mânâya Yöneliş”, (Uluslararası Mevlânâ ve Mevlevîlik
Sempozyumu, 26-28 Ekim 2007 Urfa.)
B.
Ulusal
hakemli dergilerde yayımlanan makaleler :
1.
“Dâvud
el-Kayserî’ye Göre Sufi Epistemolojisinin Temel Bir Kavramı Olarak Keşf ve
Türleri”, MANAS Journal
of Social Studies, 2017 cilt: 6, sayı: 4.
2. İbnü’l-Arabi’nin Marifet Teorisi Açısından Aklın Değeri”, MANAS Journal of Social Studies,
2016 cilt: 5 sayı: 3.
3. “Abdullah Bosnevî’nin Fusûsu’l-Hikem Şerhinde
Velayet Düşüncesi”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları
Dergisi, yıl: 2014, c. 9, sayı: 2, 126-146.
4.
“Yoğun
Tasavvufî Tecrübelere İlişkin Söylemin İmkânı ve İşlevselliği”, Din Bilimleri
Akademik Araştırma Dergisi, Ocak-Nisan/ Cilt: 14 Sayı: 1/2014, 85-122.
5. “Hâce
Muhammed Lütfî’nin (Alvarlı Efe) Şiirlerinde Cemâl Müşahedesinin Yansımaları”
Gazi Osman Paşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, I, (2013),
99-124.
6. “İbnü’l-Arabî’ye Göre İlâhi Sıfatların Âlemde Tecellisi: Allah-Âlem
Münasebeti Etrafında Ortaya Çıkan Bazı Problemler”, Tasavvuf, İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, yıl: 14, sayı: 31,
ocak-haziran 2013. ss. 1-32.
7. “Modern Dünyada
Ezeli Hikmet Geleneğinin Yeniden Canlanışı: Batı’da İbnü’l-Arabî’ye Yönelik
İlginin Tarihi Seyri” Tasavvuf, İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi,
İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-II, yıl: 9, sayı: 23, ocak-haziran 2009. ss.
425-456.
8. “İbnü’l-Arabî’nin Nübüvvet-Velayet Hakkındaki Görüşleri ve İbn
Teymiyye’nin Bu Husustaki Eleştirileri” Tasavvuf, İlmî ve Akademik Araştırma
Dergisi, İbnü’l-Arabî Özel Sayısı, yıl: 9, sayı: 21, ocak-haziran 2008. ss.
213-255.
9. “Mevlânâ’ya
Göre İnanç ve İbadet Boyutlarıyla Dindarlıkta Sûretten Manaya Yöneliş” Marife
Mevlana Özel Sayısı, yıl: 7, sayı: 3, kış 2007. ss. 7-28.
10. “Klasiklerimiz/XVI, et-Tedbîrâtü’l-İlâhiyye fî Islâhı
Memleketi’l-İnsâniyye”, Tasavvuf, İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, yıl: 7,
sayı: 17, temmuz-aralık 2006. ss. 283-302.
11.
“Hallâc’ın “Ene’l-Hakk”
Sözü Bağlamında Mevlânâ’nın Şatahât Yorumu” Tasavvuf, İlmî ve Akademik
Araştırma Dergisi, yıl: 6 sayı: 15, temmuz-aralık 2005. ss. 191-223.
12.
Muhyiddin
İbnü’l-Arabî’ye Göre Hayâl ve Düzeyleri”, Tasavvuf, İlmî ve Akademik Araştırma
Dergisi, yıl: 4, sayı: 10, Ocak-Haziran 2003. ss. 299-329.
13.
“Klasiklerimiz/X, el-Fütûhâtü’l-Mekkiyye”, Tasavvuf, İlmî
ve Akademik Araştırma Dergisi, yıl: 4, sayı: 11, temmuz-aralık 2003. ss.
407-444.
C. Kitaplar
C.1.Telif Kitaplar
C.1.1. Hakikat Yolcusunun Son Durağı: Abdulcebbâr en-Nifferî’ye Göre Vakfe, Litera Yayıncılık, İstanbul, 2016.
C.1.2. İbn Arabi’ye Göre İbadetlerin Manevi
Yorumu, İnsan Yayınları,
İstanbul 2011.
C.1.3. İbn Arabi’de Marifetin
İfadesi, İnsan Yayınları, 3.
Baskı, İstanbul 2013.
C.2.Kitapta Bölüm
C.2.1.Tasavvuf, ed. Kadir Özköse, Grafiker Yay. Ankara
2012, Tasavvufun Sembolik Dile Sahip Olması, ss. 42-48; Rasyonel Bilgi İle
İlhami/Ledünni Bilginin Özelliği, ss.59-63; Sufilerin Vahiy ve Kur’an
Telakkisi, ss. 63-81.
D. Çeviriler:
D.1.Çeviri Kitap
D.1.1. Geylani Tefsiri, (Komisyon) II. cilt: Tevbe, Yunus;
III. cilt: Mü’minun; IV. Cilt: Secde, Ahzâb; V. Cilt: Hucurat, Kaf, Zariyat;
VI. cilt: Tekvir, İnfitar, Mutaffifin; İnşikak, Buruc, Tarık surelerinin
tercümesi), Geylani Araştırma ve Yayın Merkezi, İstanbul 2012.
D.1.2. James Winston Morris, The Reflective Heart, Kalp Aynası, İnsan
Yayınları, İstanbul 2015
D.2. Çeviri Makale
D.2.1. “Meriniler Dönemi’nde Fas’ta Fakih-Fakir
Karşıtlığı: Bir Polemiğin Epistemolojik Boyutları” Bilimnâme, yıl: 2012/1 sayı:
XXII.
D.2.2. “İbn Arabi’nin Eserlerinde Dil ve
Harfler Sembolizmi”, Bilimnâme,
yıl: IV, sayı: X, 2006.
D.2.3. “Modern Mısır’da el-Ezher
Sûfizmi: Sûfî Düşüncesi”, Tasavvuf,
İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi,
yıl: 3 sayı: 8, ocak-haziran 2002.
D.2.4. “Bir Şeyhin
Çok Yönlü Rolleri ve Sezgileri: Siyâsî ve Dînî Otoritenin Sembolik İfadeleri”, Tasavvuf, İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, yıl: 1 sayı: 2,
temmuz-aralık 1999.
E. Röportaj
1. “Mevlana ve Mevlevîlik Kültürü Üzerine Söyleşi” Tasavvuf,
İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, Mevlânâ Armağanı Sayısı, yıl: 8, sayı:
20, Aralık 2007. ss. 365-373.
F.
Kitap ve Tez Tanıtımı
1. The Reflective Heart, Discovering Spiritual Intelligence in Ibn
‘Arabi’s Meccan Illuminations, (James Winston Morris, Fons Vitae, Louisville 2005), İslam Araştırmaları Dergisi, sayı 23, İSAM, İstanbul 2010, s. 153-157.
2. Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, (Ethem Cebecioğlu, Ankara
1997), Tasavvuf, yıl: 1, sayı: 3, Nisan 2000, s. 241-243
3. Sufi Psikolojisi, (Haz: Kemal Sayar, İstanbul 2000), Tasavvuf, yıl: 2, sayı: 4, Eylül 2000, s. 257-259
4. Bir Türk
Mutasavvıfı Abdülmecid Sivâsî, Hayatı, Eserleri
ve Tasavvufi Görüşleri, (Cengiz Gündoğdu, Ankara 2000), Tasavvuf, yıl: 2, sayı:
6, Mayıs 2001, s. 323-325
5. Sufi ve Dil, Mevlana
Örneği,
(İbrahim Emiroğlu, İstanbul 2002),Tasavvuf, yıl: 3, sayı: 9, Temmuz-Aralık 2002, s. 447-448
6. Osmanlılar’da Tasavvuf, XVI.Yüzyıl, (Reşat Öngören, İstanbul
2000), Tasavvuf, yıl: 3, sayı: 7, Eylül-Aralık 2001, s.
363-366.
7. Hüsamettin
Bitlisi’nin Kitabu’n-Nusûs İsimli Eserinin
Tahkik ve Tahlili,
(M. Mustafa Çakmaklıoğlu, Kayseri 1998),Tasavvuf, yıl: 2, sayı: 5, Ocak 2001, s. 253-266
8. İbnü’l-Arabi’de Varlık Ve Mertebeleri, (Mahmut Erol Kılıç, İstanbul
1995), Tasavvuf, yıl: 2, sayı: 6,
Mayıs 2001, s. 303-316.