Unvanı : Doç. Dr.
Adı ve
Soyadı : Ömer ACAR
Branşı : Arap Dili ve Belagati
Kurumu : Ankara Üniversitesi
Fakültesi : İlahiyat Fakültesi
Bölümü : Temel İslam Bilimleri
Görevi : Arapça Hazırlık Sınıfı
Koordinatörü
İş
Adresi : Ankara Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi 06500 – Beşevler-ANKARA
İş telefonu : 0 312 212 68 00 (Dahili: 1369)
E-mail : oacar@ankara.edu.tr
ÖZGEÇMİŞ
1976 yılında Erzurum’da doğdu. İlk ve orta okulu
Kayseri, liseyi Bursa’da bitirdi. 1999 yılında Ankara Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi’nden mezun oldu. Aynı yıl Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Arap
Dili ve Belagati Anabilim Dalı’na araştırma görevlisi olarak atandı. 2000
yılında lisansüstü eğitimini tamamlamak üzere 2547 sayılı YÖK Kanunu’nun 35. maddesi
uyarınca Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde görevlendirildi. U.Ü.
Sosyal Bilimler Ensitüsü’nde Arap Dili ve Belagati alanında yüksek lisans
(2002) ve doktora (2007) eğitimlerini tamamladı. 2008 yılında Ankara
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Arap Dili ve Belagati Anabilim Dalında Dr.
Araştırma Görevlisi olarak atandı. 2013 yılında Yardımcı Doçent, 2017 yılında
doçent oldu. 2012-2014 yılları arasında Kırgızistan’ın Oş şehrindeki Osh Devlet
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde bir yıl misafir öğretim üyesi ve bir yıl da
dekan yardımcısı olarak görev yaptı. Doç. Dr. Ömer Acar hâlen Ankara
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Ayrıca
Arapça hazırlık sınıfı akademik koordinatörlüğü, fakülte kurulu üyeliği ve
muafiyet-intibak komisyonu başkanlığı görevlerini de yürütmektedir. İyi
derecede İngilizce ve ileri derecede Arapça bilmektedir. Evli ve üç çocuk
babasıdır.
Derece
|
Alan
|
Üniversite
|
Bitirme Yılı
|
Lisans
|
İlahiyat
Fakültesi
|
Ankara
Üniversitesi
|
1999
|
Yüksek
Lisans
|
Sosyal
Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri
“Arap
Dili ve Belagati”
|
Uludağ
Üniversitesi
|
2002
|
Doktora
|
Sosyal
Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri
“Arap
Dili ve Belagati”
|
Uludağ
Üniversitesi
|
2007
|
AKADEMİK
ÇALIŞMALARI
1. Tezler
1.1. Yüksek Lisans Tezi (Arap Dilinde Çokanlamlılık), Uludağ
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Danışman: Prof. Dr. Ahmet Bulut, Bursa
2002.
1.2. Doktora Tezi (Arap Dilinde Ta‘rîb Olgusu Açısından Garîbu’l-Kur’ân),
Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Danışman: Prof. Dr. Erol
Ayyıldız, Bursa 2007.
2. Makaleler
2.1.
Uluslararası
hakemli dergilerde yayınlanan makaleler (SCI,SSCI,Arts and Humanities)
2.1.1.
Acar, Ömer (2017), “Kırgız Türkçesinde Anlam
Kaymasına Uğrayan Arapça Kelimeler”, Bilig, (82), ss. 217-248. (SSCI)
2.2. Ulusal
hakemli dergilerde yayınlanan makaleler
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
7.1.
7.2.
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1. “Kırgız
Türkçesi ile Türkiye Türkçesindeki Ortak Arapça Kelimelerde Görülen Ses
Değişmeleri”, Turkish Studies, 2015, 10 (8), 273-298., Doi: 10.7827/TurkishStudies.8219
, Atıf Sayısı: 1.
2.2.2. “Edmund
Castell’in Heptaglot Sözlüğü Örneğinde Arapçanın Çok Dilli Sözlük Geleneğindeki
Yeri”, OŞDÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 18-19, 2013, ss. 44-63.
2.2.3. “Anlamı
Tayin Eden Karine”, Ekev Akademi Dergisi, 15 (49), ss. 183-202, 2011.
2.2.4. “William Bedwell ve İngiltere’deki Arap Dili
Çalışmalarına Katkısı”, Ekev Akademi Dergisi 15 (46), ss. 451-460, 2011.
2.2.5. “Çokanlamlılık-Eşadlılık İkileminde İştirâk-i
Lafzî” Ank. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 51 (2), ss. 241-270, 2010.
2.2.6. “Arap Teriminin Kökeni”, Nüsha Şarkiyat
Araştırmaları, 10 (31-2), ss. 73-105, 2010.
2.3. Uluslararası bilimsel
toplantılarda sunulan ve bildiri kitabında basılan bildiriler
2.3.1. “Osmanlı Türkçesinde Arapça Alıntı Kelimelerin Galat Kullanımı”,
Bütün Yönleriyle Osmanlıca Mirası Uluslararası Sempozyumu, Kırıkkale (27-28
Nisan 2016) ss. 249-260. (Tam Metin Bildiri/) ISBN:
2.3.2. “Arap Dilinde Zaman”, Uluslararası İslam Medeniyetinde Zaman
Sempozyumu, Konya (08.11.2015-11.11.2015), ss. 273-286 (Tam Metin Bildiri/Sözlü
Sunum) ISBN: 978-975-8626-13-7
2.4. Yazılan ulusal kitaplar veya kitaplarda bölümler
2.4.1. Anlam Değişmeleri Işığında Kur’ânda Yeni Anlam Kazanan Kelimeler
(2017), Emin Yayınları, Basım sayısı:2, Sayfa Sayısı 400, ISBN:978-605-9955-84-3,
Türkçe (Bilimsel Kitap).
2.4.2. İlahiyat Fakülteleri İçin Arapçaya Giriş, Bölüm adı: (5-8.
Üniteler) (2012). Acar Ömer, Gündüzöz Soner, Aydın Tahirhan, Yılmaz Hacı,
Grafiker Yayınları, Editör: Musa Yıldız, Nurettin Ceviz, Soner Gündüzöz, Basım
sayısı:2, Sayfa Sayısı 500, ISBN:978-605-4692-04-0, Türkçe (Ders Kitabı), (Ömer
Acar: ss. 125-232).
2.4.3. Acar, Ömer – Kızıklı, Zafer, Arapça I, (Editör: Zafer Kızıklı),
Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları No:99, Ankara 2011 (ISBN:
978-975-4 82-993-8) (27.5 X 17.5 ebadında, x + 264 sayfa) (Ömer Acar: IX-XVI.
Üniteler, s. 121-264).
2.4.4. Acar, Ömer, Kızıklı, Zafer, Baybara, Süleyman, Savaş, Nuh, Arapça
II , (Editör: Süleyman Baybara), Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları
No: 108, Ankara 2012 (ISBN: 978-605-136-037-9) (27.5 X 17.5 ebadında, x + 241
sayfa) (Ömer Acar: V-VIII. Üniteler ss. 44-112).
2.5. Editörlükler
2.5.1. Kitap Editörlüğü
2.5.1.1. Hukuk Terimleri Sözlüğü
(Arapça-Türkçe-İngilizce), Hazırlayan: Sezer Yılmaz, Akçay Yayınları, 2017.
2.5.2. Dergi Editörlüğü
2.5.2.1. Osh Devlet
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (Teologiya Fakultetinin İlimî Curnalı)
16-17 ve 18-19. Sayılarda editör yardımcılığı yapmıştır.
2.5.2.2. İlahiyat Araştırmaları
Dergisi yayın kurulu üyeliği (2014’te yayımlanan ilk sayıdan itibaren)
2.6. Diğer yayınlar
2.6.1. Çeviri makaleler
2.6.1.1. “Hurûfu’l-Me‘ânî’nin
Çokanlamlılıktaki Etkisi” (A.Ü.İ.F. Dergisi, Cilt:52, Sayı:2 ss. 333-352).
2.6.1.2. “Sâmîlerin Anavatanı
Üzerine” (A.Ü.İ.F. Dergisi, Cilt: 51, Sayı, ss. 415-444).
2.7. Hakemlik yaptığı dergiler
2.7.1. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
2.7.2. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
2.7.3. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
2.7.4. Osh Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
2.7.5. Kırıkkale Üniversitesi İslamî İlimler Fakültesi Dergisi
2.7.6. Mukaddime Dergisi
2.7.7. Turkish Studies
3. Yurtdışı Deneyimi
3.1. Misafir öğretim üyeliği (Kırgızistan Oş Devlet
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi), 2012-2013 eğitim-öğretim yılı (Haftada 20
saat Arapça dersi vermiştir).
3.2. Misafir öğretim üyeliği (Kırgızistan Oş Devlet Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi), 2012-2013 eğitim-öğretim yılı (Haftada 10 saat Arapça
dersi vermiştir).
4. İdarî Görevler
4.1. Dekan Yardımcılığı (Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi,
Oş/Kırgızistan), 2013-2014 eğitim-öğretim yılı.
4.2. Arapça Hazırlık Sınıfı Koordinatörlüğü, Ankara Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi, (2017-2018 eğitim-öğretim döneminden itibaren devam
etmektedir).
4.3. Fakülte Kurulu
Üyeliği, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi (2018’den itibaren)
4.4. Muafiet-İntibak
Komisyonu Başkanlığı, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi (2016’dan
itibaren)
5. Yönettiği Yüksek Lisans Tezleri
5.1.
Harran Arapçası (Dil ve üslup özellikleri),
hazırlayan: İbrahim Özcan (Ankara/2017)
5.2.
Arapça
Modern Hukuk Terminolojisi, hazırlayan: Sezer Yılmaz (Ankara/2017)
5.3.
Modern
Arap Şiirinde Divan Ekolü’nün Yeri, hazırlayan: Emine Direkler (Ankara/2018)
6. Diğer faaliyetler
6.1.
Çalıştaylar
6.1.1.
Türk Yükseköğretiminde
Arapça Öğretimi Çalıştayı, Ankara-YÖK (06.04.2017). Çalıştay, YÖK tarihinde ilk
kez ülkemizin yükseköğretim kurumlarında yürütülen Arapça öğretimiyle ilgili
hususların, sürecin içindeki öğretim elemanları tarafından kapsamlı bir şekilde
değerlendirilmesi amacıyla düzenlenmiştir. Çalıştaya üniversitelerin
İlahiyat-İslami İlimler Fakülteleri ile Arap Dili ve Edebiyatı, Arap Dili
Eğitimi, Arap Dili ve Belagati, Arapça Öğretmenliği, Mütercim-Tercümanlık
(Arapça) bölümlerinde görev yapan konuyla ilgili akademisyenler katılmıştır.
6.1.2.
Arapça Dersi Öğretim
Programı Çalıştayı, Kozaklı, Nevşehir (08.04. 2015-12.04.2015). Çalıştaya
akademisyenler, Arapça dersi öğretmenleri ve Din Öğretimi Genel Müdürlüğü
bünyesinde görev yapan Arapça komisyonu üyeleri katıldı. Çalıştayda ilkokul ve
ortaokul Arapça dersi öğretim programı enine boyuna tartışıldı.
6.1.3.
İHL Meslek Dersleri
Öğretmeni Özel Alan Yeterlik Çalıstayı, Sandıklı, Afyon (08.06.2015 -12.06.2015). İmam Hatip
Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri Taslak Çalıştayı yeterlik ve performans
göstergeleri yazım ilkeleri kapsamında yürütülmüştür.
6.1.4.
Arapça Öğretim
Programlarının Yenilenmesi Çalıştayı, Afyon Merkez (12.10.2015-16.10.2015). Çalıştayda;
9-12. sınıflar İkinci Yabancı Dil Arapça Öğretim Programı, Anadolu İmam Hatip
Liseleri 9-10. sınıflar Arapça Dersi Öğretim Programı ve Anadolu İmam Hatip
Liseleri 11-12. sınıflar Mesleki Arapça Dersi Öğretim Programları ele alındı.
6.1.5.
Meslekî Arapça Öğretim
Programı Çalıştayı, Alanya, Antalya (07.08.2017-11.08.2017). İmam Hatip
Liseleri mesleki Arapça derslerinin program taslağı oluşturuldu